Kerstin Schroedinger| 24.10.2023 6 – 8 pm 25.10.2023 10am - 6pm

GUESTS





Kerstin Schroedinger

Singing the Shirt

Talk
24.10.2023 6 – 8 pm 
Kerstin Schroedinger

Singing the Shirt

Vortrag
24.10.2023 18:00 – 20:00 Uhr

Singing the Shirt is a performance based on the video installation The Song of the Shirt and the accompanying 16 mm satellite films (2020). The work looks in depth at specific modes of production in the fields of agriculture, weaving, processing, knitting and storytelling, which can be understood as narrative structures that can tell us about complex social changes in everyday experiences.
Singing the Shirt ist eine Performance, die auf der Videoinstallation The Song of the Shirt und den dazugehörigen 16-mm-Satellitenfilmen (2020) basiert. Das Werk befasst sich eingehend mit bestimmten Produktionsweisen in den Bereichen
Landwirtschaft, Weberei, Verarbeitung, Strickerei und Erzählkunst, die einerseits als narrative Strukturen verstanden werden können, die uns von komplexen gesellschaftlichen Veränderungen in alltäglichen Erfahrungen berichten können.
And as a counter-narrative, the voices - an exchange of letters - search for subverting forms of sabotage, for practices of weaving the stories and telling the textiles, which "manufacturing practices, pedagogical practices and cosmological performances" (D. Haraway). In the performance, the physical legacy of productive labor and the materiality of textile (cotton) production are translated into movement practices, the projection surfaces are woven and woven, covering and hiding the performers at the same time. In this way, the material itself - the cotton canvas - proves to be the main protagonist.

The lecture will be held in German and is open to all students.
Location: Class Schäfer A.O2.63
Und als Gegenerzählung suchen die Stimmen – ein Briefwechsel – nach unterwandernden Formen der Sabotage, nach Praktiken des Webens der
Geschichten und des Erzählens der Textilien, die „Herstellungspraktiken” pädagogische Praktiken und kosmologische Darbietungen“ (D. Haraway) sind. In der Performance werden das physische Erbe produktiver Arbeit und die Materialität der
Textil-(Baumwoll-)Produktion in Bewegungspraktiken übersetzt, die
Projektionsflächen werden geknüpft und gewebt, bekleiden und verstecken gleichzeitig die Performer*innen. So erweist sich das Material selbst – die Baumwollleinwand – als Hauptakteur.

Der Vortrag findet in deutscher Sprache statt und ist für alle Studierenden offen.
Ort: Klasse Schäfer A.O2.63


Workshop
25.10.2023 10am - 6pm

Intensive two-part workshop on time-based work
(Part 1: 25.10.23, Part 2: 30.01.24)
In the workshop Performing Images, we will examine practices of the performativity of images and performance-based filmic work. We will undertake short interventions in a framed filmic space and discuss together how such interventions can be effective.
The workshop will be held in German and is open to all students

(Limited number of participants)
Location: Class Schäfer A.O2.63

Workshop
25.10.2023 10:00 – 18:00 Uhr

Intensiver zweiteiliger Workshop zu zeitbasiertem Arbeiten
(Teil 1: 25.10.23, Teil 2: 30.01.24)
Im Workshop Performing Images untersuchen wir Praktiken der Performativität von Bildern sowie performance-basiertes filmisches Arbeiten. Wir unternehmen kurze Interventionen in einen kadrierten filmischen Raum und diskutieren gemeinsam, wie solche Interventionen wirksam sein können. Der Workshop findet in deutscher Sprache statt und ist für alle Studierenden offen

(Begrenzte Teilnehmer*innenzahl)
Ort: Klasse Schäfer A.O2.63
Kerstin Schroedinger is a filmmaker, artist and musician. Her historiographical practice questions the means of image production, historical linearities and ideological certainties of representation. In her work, she explores the interweaving of the history of industrialization and that of film.
Kerstin Schroedinger ist Filmemacherin, Künstlerin und Musikerin. Ihre historiographische Praxis befragt die Mittel der Bildproduktion, historische Linearitäten und ideologische Gewissheiten der Repräsentation. In ihren Arbeiten beforscht sie die Verwebungen der Geschichte der Industrialiserung und der des
Films. 
DNCB (2021), her collaborative work with Oliver Husain was shown as a performance, expanded cinema work, multi-channel installation at the Schwules Museum, Berlin and Bemis Center for Contemporary Art Omaha; mumok, Vienna and in the exhibition AIDS and its feelings at Henie Onstad Kunstsenter Oslo.
DNCB (2021), ihre kollaborative Arbeit mit Oliver Husain wurde als Performance, Expanded Cinema Arbeit, Mehrkanal Installation gezeigt unter anderem im Schwulen Museum, Berlin und Bemis Center for Contemporary Art Omaha; mumok, Vienna und in der Ausstellung AIDS and its feelings im Henie Onstad Kunstsenter Oslo.
The monograph DNCB : A history of Irritation will be published by Archive Books Berlin in early 2023. Her films and videos have been shown at film festivals, exhibitions and screenings worldwide, including Wavelengths Toronto, Hong Kong International Film Festival, Berlinale Forum Expanded, Whitney Museum of American Art, New York, MIT List Visual Arts Center Boston, US, Les Complices* Zurich, 17th Istanbul Biennale, 2nd Kiev Biennale, ngbk Berlin, CIC Cairo, Aphroditi Festival Athens. Her work Red, she said (with Mareike Bernien 2011) won the 3sat Förderpreis in the German Competition in Oberhausen in 2012. 
Anfang 2023 ist die Monografie dazu DNCB : A history of Irritation bei Archive Books Berlin erscheinen. Ihr Filme und Videos wurden auf Filmfestivals, in Ausstellungen und Screenings weltweit gezeigt, so unter anderem in Wavelengths Toronto, Hong Kong Internationa Film Festival, Berlinale Forum Expanded, Whitney Museum of American Art, New York, MIT List Visual Arts Center Boston, US, Les Complices* Zürich, 17th Istanbul Biennale, 2nd Kiev Biennale, ngbk Berlin, CiC Cairo, Aphroditi Festival Athen. Ihre Arbeit Red, she said (mit Mareike Bernien 2011) gewann 2012 den 3sat Förderpreis im Deutschen Wettbewerb in Oberhausen. 
For Rainbow's Gravity they were awarded the prestigious Fritz Winter Prize in Munich in 2015. In 2011/12 she took part in the LUX associate artist program in London with Ian White in London. In 2016, she graduated from the University of Westminster London with a PhD in Film matters Historical and Material Considerations on Sound, Movement and Color. From 2011 to 2020 she was a member of the CINENOVA Working Group, a collective dedicated to the care and maintenance of the CINENOVA Feminist Film and Video Collection in London. Since 2017 she has been a member of LaborBerlin, a self-organized analogue film lab in Berlin, for which she co-edited the reader Film in the Present Tense in 2018.
Für Rainbow’s Gravity wurden sie 2015 mit dem renommierten Fritz Winter Preis in München
ausgezeichnet. Sie nahm 2011/12 in London am LUX associate artist programme mit Ian White teil. Sie hat 2016 an der University of Westminster London mit Film matter: Historical and Material Considerations on Sound, Movement and Colour promoviert.
Von 2011 bis 2020 war sie Mitglied der CINENOVA Working Group, ein Kollektiv das sich der Pflege und Sorge um die Feministische Film und Video Sammlun CINENOVA in London widmet.  Seit 2017 ist sie Mitglied von Labor Berlin, einem selbstorganisierten analogen Filmlabor in Berlin, für das sie 2018 den Reader Film in the Present Tense mitherausgegeben hat.