Kerstin Schroedinger| 29.01.2024 6 - 8pm I 30.01.2024 10am - 6pm

GUESTS





Kerstin Schroedinger

Singing the Shirt

Talk
29.01.2024 6 – 8 pm 
Kerstin Schroedinger

Singing the Shirt

Vortrag
29.01.2024 18:00 – 20:00 Uhr

Using excerpts from the works Bläue (2017), Fugue (2015) and other film excerpts, the lecture will shed light on the relationship between cinematic sound and image, in particular the specific role of the voice in film, between voiceover and subject carrier.

The lecture will be held in German and is open to all students.

Location: Class Schäfer A.O2.63
Anhand einiger Ausschnitte aus den Arbeiten Bläue (2017), Fugue (2015) und weiteren Filmausschnitten, beleuchtet der Vortrag das Verhältnis von filmischem Sound und Bild, insbesondere die spezifische Rolle der Stimme
im Film, zwischen Voiceover und Subjektträgerin. 
 
Der Vortrag findet in deutscher Sprache statt und ist für alle Studierenden offen.

Ort: Klasse Schäfer A.O2.63


Workshop
30.01.2024 10am – 6pm, Ort: E.03.01


Workshop
30.01.2024 10:00 – 18:00 Uhr, Ort: E.03.01 

We work with translation techniques from images to text, from sound to image and eye, hand and ear. Starting from image descriptions and techniques of audio description and subtitling for people with hearing impairments, we people with hearing impairments, we reflect on the (in)accessibility of the cinematic and discuss processes of translating images into sounds and vice versa.
 
The workshop will be held in German and is open to all students
Limited number of participants, registration:
unverdorben@adbk.mhn.de
Wir arbeiten mit Übersetzungstechniken von Bildern zu Text, von Sound zu Bild und Auge, Hand und Ohr. Ausgehend von Bildbeschreibungen und Techniken der Audiodeskription sowie der Untertitelung für Menschen mit Hörbeeinträchtigung reflektieren wir (Un-)Zugänglichkeiten des Filmischen und diskutieren Prozesse der Übersetzbarkeit von Bildern in Sounds und umgekehrt.
 
Der Workshop findet in deutscher Sprache statt und ist für alle Studierenden offen 
Begrenzte Teilnehmer*innenzahl, Anmeldung:
unverdorben@adbk.mhn.de
Kerstin Schroedinger is a filmmaker, artist and musician. Her historiographical practice questions the means of image production, historical linearities and ideological certainties of representation. In her work, she explores the interweaving of the history of industrialization and that of film.
Kerstin Schroedinger ist Filmemacherin, Künstlerin und Musikerin. Ihre historiographische Praxis befragt die Mittel der Bildproduktion, historische Linearitäten und ideologische Gewissheiten der Repräsentation. In ihren Arbeiten beforscht sie die Verwebungen der Geschichte der Industrialiserung und der des
Films. 
DNCB (2021), her collaborative work with Oliver Husain was shown as a performance, expanded cinema work, multi-channel installation at the Schwules Museum, Berlin and Bemis Center for Contemporary Art Omaha; mumok, Vienna and in the exhibition AIDS and its feelings at Henie Onstad Kunstsenter Oslo.
DNCB (2021), ihre kollaborative Arbeit mit Oliver Husain wurde als Performance, Expanded Cinema Arbeit, Mehrkanal Installation gezeigt unter anderem im Schwulen Museum, Berlin und Bemis Center for Contemporary Art Omaha; mumok, Vienna und in der Ausstellung AIDS and its feelings im Henie Onstad Kunstsenter Oslo.
The monograph DNCB : A history of Irritation will be published by Archive Books Berlin in early 2023. Her films and videos have been shown at film festivals, exhibitions and screenings worldwide, including Wavelengths Toronto, Hong Kong International Film Festival, Berlinale Forum Expanded, Whitney Museum of American Art, New York, MIT List Visual Arts Center Boston, US, Les Complices* Zurich, 17th Istanbul Biennale, 2nd Kiev Biennale, ngbk Berlin, CIC Cairo, Aphroditi Festival Athens. Her work Red, she said (with Mareike Bernien 2011) won the 3sat Förderpreis in the German Competition in Oberhausen in 2012. 
Anfang 2023 ist die Monografie dazu DNCB : A history of Irritation bei Archive Books
Berlin erscheinen. Ihr Filme und Videos wurden auf Filmfestivals, in Ausstellungen und Screenings weltweit gezeigt, so unter anderem in Wavelengths Toronto, Hong Kong International
Film Festival, Berlinale Forum Expanded, Whitney Museum of American Art, New York, MIT List Visual Arts Center Boston, US, Les Complices* Zürich, 17th Istanbul Biennale, 2nd Kiev Biennale, ngbk Berlin, CiC Cairo, Aphroditi Festival Athen. Ihre Arbeit Red, she said (mit Mareike Bernien 2011) gewann 2012 den 3sat Förderpreis im Deutschen Wettbewerb in Oberhausen. 
For Rainbow's Gravity they were awarded the prestigious Fritz Winter Prize in Munich in 2015. In 2011/12 she took part in the LUX associate artist program in London with Ian White in London. In 2016, she graduated from the University of Westminster London with a PhD in Film matters Historical and Material Considerations on Sound, Movement and Color. From 2011 to 2020 she was a member of the CINENOVA Working Group, a collective dedicated to the care and maintenance of the CINENOVA Feminist Film and Video Collection in London. Since 2017 she has been a member of LaborBerlin, a self-organized analogue film lab in Berlin, for which she co-edited the reader Film in the Present Tense in 2018.
Für Rainbow’s Gravity wurden sie 2015 mit dem renommierten Fritz Winter Preis in München
ausgezeichnet. Sie nahm 2011/12 in London am LUX associate artist programme mit Ian White teil. Sie hat 2016 an der University of Westminster London mit Film matter: Historical and Material Considerations on Sound, Movement and Colour promoviert.
Von 2011 bis 2020 war sie Mitglied der CINENOVA Working Group, ein Kollektiv das sich der Pflege und Sorge um die Feministische Film und Video Sammlun CINENOVA in London widmet.  Seit 2017 ist sie Mitglied von Labor Berlin, einem selbstorganisierten analogen Filmlabor in Berlin, für das sie 2018 den Reader Film in the Present Tense mitherausgegeben hat.