Sandra Schäfer | Professorin





Constructed Futures: Haret Hreik | 2017

4-channel video installation
11’, 8’, 5’, 3’, 4K to HD
Trespa/HPL-panels
Arabic, English
Constructed Futures: Haret Hreik | 2017

4-Kanal-Videoinstallation
11’, 8’, 5’, 3’, 4K zu HD
Trespa/HPL-Platten
Arabisch, Englisch

The Shiite dominated neighborhood Haret Hreik in Beirut houses the headquarters of the Hezbollah Party, invisible to the outside. In 2006 the Israeli Army bombarded the neighborhood, which Hezbollah then quickly rebuilt. This rebuilding project is part of a military conflict and a geopolitical network in which architecture takes part in the production of space, landscape, and memory. The video installation shows offices where the reconstruction was planned and designed, one of the rebuilt houses itself, as well as a hall where Hezbollah sympathizers regularly gather to attend video addresses by the party leader Hassan Nasrallah. What does it mean when new buildings are meant to be added without rupture or break into the existing urban structure and into individual memories? How has the interpretation of resistance by Hezbollah become a dominant project that is manifest spatially? What does building mean if it leaves no room for ruins and commemoration, because it thinks in a logic of brief intervals of warlessness?

Das schiitisch dominierte Viertel Haret Hreik in Beirut beherbergt nach außen unsichtbar das Hauptquartier der Hisbollah-Partei. 2006 bombardierte die israelische Armee das Viertel, die Hisbollah baute es in der Folge rasch wieder auf. Dieses Wiederaufbauprojekt ist Teil eines kriegerischen Konflikts und geopolitischen Gefüges, in dem Architektur an der Herstellung von Raum, Landschaft und Erinnerung beteiligt ist. Die Videoinstallation zeigt Büros, in denen der Wiederaufbau geplant und entworfen wurde, eine der wiederaufgebauten Wohnungen selbst sowie eine Mehrzweckhalle, in der regelmäßig die Sympathisanten der Hisbollah zusammenkommen, um Videoansprachen des Parteiführers Hassan Nasrallah beizuwohnen. Was bedeutet es, wenn Neubauten sich ohne Risse und Brüche in die bestehende städtische Struktur und in individuelle Erinnerungen einfügen sollen? Wie wird die Interpretation des Widerstands durch die Hisbollah zum beherrschenden Projekt, das sich räumlich manifestiert? Was bedeutet das Bauen, das keinen Platz für Ruinen und Gedenken lässt, weil es in einer Logik kurzer Intervalle von Kriegslosigkeit denkt?